Jeigu iki šiol manote, kad padangų protektoriaus gylis ir milimetras nusidėvėjusios padangos negali daryti įtakos kelyje įvykstančioms nelaimėms – siūlome atidžiau susipažinti su grėsmėmis kelių eismo dalyviams ir nuobaudomis, gręsiančiomis nesilaikant leistino padangų protektoriaus rašto gylio reikalavimų!
ŽIEMINIŲ PADANGŲ PROTEKTORIAUS GYLIS
Žinoma, jog žiema gali nustebinti mus ne tik itin gausiu sniegu, tačiau ir nuolat pasikartojančiais plikledžiais keliuose, kurie sukausto daugumos vairuotojų kūną nuo pirmo įsėdimo į automobilį.
Turbūt teko pastebėti, jog tokiomis dienomis keliuose eismas itin sulėtėja, vairuotojai tampa ypač atsargūs ir žymiai atidžiau vertina pasirinktas važiavimo trajektorijas. Padangų protektoriaus gylis žiemą ir vasarą skiriasi, tačiau nepaisant to, jog žiemą galime turėti itin pavasarišką orą – privaloma atitinkamu laikotarpiu naudoti tik atitinkamo protektoriaus padangas.
Lengvųjų automobilių
Vairuoti.lt nurodo, kad minimalus lengvųjų automobilių (B kategorija) padangų protektoriaus gylis, įskaitant priekabas (jeigu jose įrengti stabdžiai) ir kai automobilio arba priekabos bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 tonos, nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. yra 3,0 mm. Nurodytu laikotarpiu eksploatuojamos padangos, skirtos važiuoti žiemą, žymimos ženklais „M+S“, užrašu „All seasons“ arba „ * “ (snaigės simbolis).
Svarbu paminėti ir tai, jog Lietuvoje eksploatuojamiems automobiliams šiuo laikotarpiu leidžiama važiuoti su dygliuotomis padangomis. Pradėti eksploatuoti tokias padangas anksčiau nei lapkričio 10 dieną ir baigti vėliau nei kovo 31 d. – draudžiama.
Naujų žieminių padangų protektoriaus gylis turi siekti 8-9,5 mm, tad iki leistinos minimalios nusidėvėjimo ribos su naujomis padangomis galėsite važiuoti kelis metus.
Atkreipiame Jūsų dėmesį, jeigu automobilio arba jo priekabos protektoriaus rašto gylis mažesnis, nei nustatyta Techniniuose reikalavimuose arba nuo lapkričio 11 d. iki kovo 31 d. automobilyje, kurio bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, ir (arba) jo priekaba (jei priekaboje įrengti stabdžiai) eksploatuojama su padangomis, kurios neskirtos važiuoti žiemą – privalomoji techninė apžiūra tokiai transporto priemonei gali būti panaikinta.
Motociklo
Kaip žinia, Lietuvoje motociklų sezonas netrunka ištisus metus ir retas motociklininkas, turintis A2, A1 ar A kategorijos vairuotojo pažymėjimą, savo motociklą „padabina“ specialiomis motociklams skirtomis žieminėmis padangomis. Kelių eismo taisyklėse yra nurodyta, jog nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama eksploatuoti motorines transporto priemones su vasarinėmis padangomis, tačiau tai negalioja mopedams, motociklams, triračiams ir visų rūšių keturračiams. Jago eskpertai pabrėžia, kad eksploatuoti motociklus su vasarinėmis padangomis draudžiama gruodžio-vasario mėnesiais, taipogi kovo-lapkričio mėnesiais, jeigu bent dalis važiuojamosios dalies, kuria važiuojama, yra apsnigta arba apledėjusi. Motociklo padangų protektoriaus gylis negali būti mažesnis kaip 0,8 mm. Šių transporto priemonių (kaip ir visų kitų) padangos turi indikatorius, kurie nurodo minimalų leistiną gylį. Protektorių taipogi galima pamatuoti slankmačiu.
Autobuso
Nedažnas asmuo turi D kategorijos vairuotojo pažymėjimą ir teisę vairuoti autobusą. Tačiau kuomet ši kategorija įgyta – žinoti, koks autobuso padangų protektoriaus gylis – privaloma. Autobusams, kurie priklauso M2 klasei, minimalus padangų protektoriaus gylis žiemą t. y. nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. privalo būti ne mažesnis kaip 3,0 mm., žiūrėti čia. M3 klasės autobuso minimalus padangų protektoriaus gylis ištisus metus yra 2,0 mm. Autobusų padangų protektoriaus gylis matuojamas tokiu pačiu prietaisu, kaip bet kurios kitos transporto priemonės padangų rašto gylis. Nesunkiai atsiminsite privalomą autobuso padangų protektoriaus gylį žinodami, jog žiemą jis toks pat kaip ir lengvojo automobilio.
Krovininių automobilių, sunkvežimių
Sunkvežimių padangų protektoriaus gylis Lietuvoje priklauso nuo tam tikros klasės, pagal kurią skirstomos šios transporto priemonės. Krovininių N1 klasės automobilių vairuotojai privalo pasirūpinti, jog padangų protektoriaus gylis nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. nebūtų mažesnis kaip 3,0 mm. Tuo tarpu N2 ir N3 klasių sunkvežimių padangų protektorius negali būti mažesnis nei 1,0 mm.
Krovininių automobilių (kaip ir lengvųjų automobilių ar autobusų) padangos taipogi turi neliesti kėbulo ar pakabos detalių, neriboti ratų apsisukimo kampų, neišsikišti už kėbulo ribų, padangos negali būti suskirdusios, suplyšusios ar kitaip pažeistos.
VASARINIŲ PADANGŲ PROTEKTORIAUS GYLIS
Sutiksite, jog žiema vairuotojams pateikia daugiau iššūkių keliuose, o tinkamos padangos gelbsti nuo nelaimingų atsitikimų, tačiau vasarą nekreipti dėmesio į padangų būklę ir tikėti, jog sausi bei švarūs keliai garantuoja saugų kelią nuo taško A iki taško B – klaidinga! Svarbu atsiminti ir tai, jog tinkamos padangos nėra tik tos, kurių protektoriaus gylis vasarą atitinka reikalavimus. Padangų kontrolė apima ir kitus veiksnius, tokius kaip padangų amžius, slėgio lygis, gamybiniai sugadinimai, įstrigę šalutiniai elementai (pvz., stiklas, metalas) ir panašiai.
Lengvųjų automobilių
Nors žiemą su vasarinėmis padangomis važiuoti draudžiama, vasarą su žieminėmis padangomis vykti į kelionę galite drąsiai. Svarbu atsiminti tik tai, jog nuo balandžio 11 d. iki spalio 31 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis. Tikrinantiems pareigūnams Jus sustabdžius kelyje su tokiomis padangomis galite prarasti galiojančią automobilio techninę apžiūrą. Išskirtiniais atvejais, kuomet žiemos sezonas užsitęsia, dygliuotų padangų eksploatavimas gali būti gali būti prailgintas susisiekimo ministro įsakymu.
Lengvojo automobilio padangų protektoriaus gylis vasaros metu turi būti ne mažesnis kaip 1,6 mm. Šis reikalavimas galioja padangų protektoriaus gyliui nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 dienos.
Motociklų
Motociklo padangų protektoriaus gylis vasaros metu t. y. kol leidžiama eksploatuoti motociklus keliuose, privalo būti ne mažesnis kaip 0,8 mm. Kiekvienas motociklininkas, net jeigu ir nekeičia padangų kiekvieno sezono metu, privalo pasirūpinti, kad bendra padangų būklė būtų puiki ir nesukeltų pavojaus vairuojant.
Autobuso
Autobusuose, nepriklausomai nuo jų klasės, naudojamos padangos turi atitikti transporto priemonės gamintojo numatytas padangas. Visais atvejais, kaip ir bet kuriai kitai transporto priemonei, autobuso padangos negali liesti pakabos ar kėbulo detalių, riboti ratų pasukimo kampų, išsikišti už kėbulo gabarito. Minimalus padangų protektoriaus rašto gylis M2 ir M3 klasės autobusuose nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d. yra 2,0 mm.
Krovininių automobilių, sunkvežimių
Minimalus krovininių automobilių padangų protektoriaus gylis, kuomet automobilis priklauso N1 klasei yra 1,6 mm.
N1 ir N2 klasių sunkvežimiai vasaros sezono metu privalo padangas eksploatuoti su ne mažesniu kaip 1,0 mm protektoriaus rašto gyliu.
PADANGŲ PROTEKTORIAUS GYLIO TIKRINIMAS
Siūlome visuomet atkreipti dėmesį į naujų padangų protektoriaus rašto gylį ir, esant galimybėms, jį pamatuoti padangų protektoriaus gylio matuokliu. Kodėl? Praktika rodo, jog pasitaiko atvejų, kuomet pirkdami, šiuo atveju, lengvųjų automobilių padangas iš nežinomų tiekėjų, vairuotojai nusiperka naujas žiemines padangas su, apytiksliai, 6,0 mm protektoriumi, nors reikalaujamas minimalus gylis žieminėms padangoms yra 8-9,5 mm.
Nepamirškite, jog turite atlikti matavimus tiek vidinėje tiek išorinėje Jūsų vairuojamos transporto priemonės protektoriaus dalyje.
Kitas būdas patikrinti, ar Jūsų padangos nusidėvėjo – ant padangų esantis nusidėvėjimo indikatorius. Jis žymi minimalų leistiną protektoriaus nusidėvėjimą. Nelaukite, kol jis viršys leistiną normą, kadangi po to padangų eksploatavimas tampa ne tik nesaugus, bet ir gali Jums užtraukti KET pažeidimą ar techninės privalomosios apžiūros sustabdymą.
JAGO vairavimo mokykla primena, jog patikrinti padangų būklę vertėtų prieš kiekvieną kelionę, kadangi keliuose gali bet kuriuo metu pasitaikyti įvairių šukių, nuolaužų, duženų ir kitų padangas galinčių paveikti darinių.
Pranešimą paskelbė: Ona Šablauskaitė, UAB Market Rats