Jau devintą kartą vyksiantis pasaulinis augalinio sausio – geriau žinomo, kaip „veganuary“ – iššūkis kviečia visuomenę metus pradėti mėnesį vartojant tik augalinės kilmės maistą. Išbandyti aplinkai palankesnę augalinę mitybą skatina ir Lietuvos organizacijos. Tarp jų – prekybos tinklas „Lidl“ ir visuomenės mitybos pokyčių siekianti organizacija „Gyvi gali“. Kartu jos sausio mėnesį dalinsis augalinės mitybos patarimais ir receptais.
Augalinio sausio iššūkį 2014 m. Jungtinėje Karalystėje pradėjo augalinės mitybos šalininkai Matthew Gloveris su žmona Jane Land. „Veganuary“ įkūrėjai tokiu būdu siekia paskatinti kuo daugiau žmonių prisidėti prie aplinkos saugojimo, gyvūnų gerovės ir sveikesnio gyvenimo būdo. Nuo to laiko „veganuary“ virto į vieną sėkmingiausių pasaulinių augalinės mitybos kampanijų, prie kurios kasmet prisideda ne tik milijonai dalyvių, bet ir daugybė verslų, įžymybių, nevyriausybinių organizacijų.
Maži žingsniai – dideli pokyčiai
Lietuvoje veikianti organizacija „Gyvi gali“ taip pat kasmet sausio mėnesį rengia augalinės mitybos atradimų programą „Nori gali“. Prie jos nemokamai prisijungę dalyviai gali susipažinti su augalinės mitybos teikiamais privalumais, galimais iššūkiais ir atrasti dar neišbandytus receptus.
Pasak „Gyvi gali“ vadovės Medos Šermukšnės, remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, lietuviai vartoja mėsos tris kartus daugiau nei rekomenduoja PSO. Be to, perteklinis gyvūninės kilmės produktų vartojimas gali būti kenksmingas ne tik žmonių, bet ir planetos sveikatai. Pasak M. Šermukšnės, remiantis skirtingais skaičiavimais, gyvulininkystė yra viena taršiausių ūkio šakų ir yra atsakinga už 13–18 proc. visų pasaulyje išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) emisijų.
„Net ir apibrėžtą laiką vartodama tik augalinį maistą, visuomenė mažais žingsniais gali prisidėti prie didelių sveikatos ir aplinkosaugos pokyčių. Prisijungę prie programos „Nori gali“, kiekvienas galime per mažiau nei mėnesį išsaugoti daugiau nei 27 tūkst. litrų vandens, 57 kv. m. žemės ploto, 44 kg CO2 emisijų ir bent kelių gyvūnų gyvybes. Be to, atsisakę gyvūninės kilmės maisto, mes taip pat galime sustiprinti savo organizmą ir pagerinti bendrą sveikatos būklę“, – sako „Gyvi gali“ vadovė.
Prie iššūkio jungiasi ir „Lidl“
Šiemet tvariau pradėti ateinančius metus kviečia ir prekybos tinklas „Lidl“, raginantis pirkėjus nuo sausio 2 d. trisdešimt dienų maitintis tik augaliniais patiekalais ir produktais.
„Jau kurį laiką bendradarbiaujame su organizacija „Gyvi gali“ ir komunikuojame apie augalinės mitybos teigiamą įtaką mūsų planetai, visuomenei ir gyvūnų gerovei. Sausio mėnesį dauguma mūsų išsikelia sau tikslus gyventi sveikiau ir geriau, tad tai puikus metas imtis ir augalinės mitybos iššūkio“, – sako Rasa Didjurgytė, „Lidl Lietuva“ socialinės atsakomybės konsultantė.
Prie iššūkio prisidės ir kai kurie „Lidl Lietuva“ darbuotojai bei prekybos tinklo ambasadoriai – komikas Mantas Bartuševičius ir atlikėja Iglė Bernotaitytė.
„Į augalinio sausio, mūsų vadinamo „augalausiu“, iššūkį įsitraukiame norėdami paskatinti ir kitus išbandyti augalinę mitybą, pasidalinti savo patirtimi ir parodyti, kad tokia mityba nėra itin sudėtinga. Priešingai, nors ir ribotą laiką, tačiau rinkdamiesi vartoti tik veganišką maistą mes mažiname savo CO2 pėdsaką ir, PSO ekspertų teigimu, galime net padėti savo organizmui“, – sako R. Didjurgytė.
Išbandę augalinį maistą pakeičia nuomonę
Pasak M. Šermukšnės, daugelis žmonių turi susidarę klaidingą nuomonę apie veganizmą ir mano, kad augalinės mitybos valgiaraštis yra labai ribotas, o maistas nesotus, brangus ir neskanus. Prisijungę prie augalinės mitybos iššūkių ar programų, jų dalyviai vėliau tokį savo požiūrį pakeičia, tikina pašnekovė.
„Dalyviams įsitraukus į augalinės mitybos programą, visas mitų pasaulis ima ir sugriūva. Iš arti susipažinę su augalinio maisto įvairove, žmonės dalijasi savo įspūdžiais ir džiaugiasi, kad turi daugiau energijos, pavalgę nebejaučia sunkumo jausmo. Kaskart programos metu dalyviai atranda daugybę naujų produktų, kurie ir iššūkiui pasibaigus nedingsta iš jų mitybos raciono“, – pasakoja M. Šermukšnė.
Norint įsitikinti tokių augalinės mitybos iššūkių veiksmingumu, dažnai programoms pasibaigus yra rengiamos dalyvių apklausos. Pastebima, kad sėkmingai įveikę augalinės mitybos iššūkį, nemažai žmonių nusprendžia pakeisti savo mitybą ir naujai suformuotus įpročius išlaiko. Tai nebūtinai reiškia, kad dalyviai tampa veganais, bet dažnai stipriai sumažina gyvūninės kilmės produktų, ypač mėsos, suvartojimą.
Pranešimą paskelbė: Kamilė Augėnaitė, UAB „coagency”