Kokia buvo jūsų pirma diena naujame darbe? Esu girdėjusi įvairių patirčių. Kai kurie ėmė jaustis savo vietoje nuo pirmos dienos. Tačiau yra ir tokių, kurie sako: „Pasodino mane mažame kambarėlyje po laiptais, davė seną kompiuterį ir paliko vieną. Turėjau pati išklausti ir sugalvoti, ką veikti naujame darbe.“
Jei organizacija naujokus įveda vadovaudamasi principu „išplauks arba nuskęs“, padaryta žala neigiamai paveiks naujo darbuotojo įsitraukimą, gebėjimą būti pilnaverčiu komandos nariu ir žmogaus efektyvumą. Tad naujoko įvedimo į komandą negalima palikti savieigai – tam reikia ruoštis, žinoti sėkmę užtikrinančius elementus, o atsiradus nuotoliniam darbui į virtualią komandą įvedant žmogų reikia pasitelkti ir kūrybiškumą.
Naujas komandos narys turi būti pristatytas
Tradiciškai sėkmingą naujoko įvedimą į komandą apibrėžia trys pagrindiniai elementai. Pirma – emocija – ar žmogus jaučiasi lauktas ir šiltai priimtas. Antra – rezultatas – ar žmogus pakankamai greiti išmoko, ko reikia jo darbe ir organizacijoje bei gali visu pajėgumu prisidėti prie komandos ir organizacijos sėkmės. Ir trečia – ar naujam nariui prisijungus prie komandos ji tapo stipresne?
Tad prie komandos prisijungus naujam nariui reikia pasirūpinti šiltu jo sutikimu, supažindinti su užduotimis, padėti jam integruotis į komandą ir sukurti priklausymo bendruomenei jausmą. Naujo nario atėjimas į komandą negali likti nepastebėtu – artimai su nauju žmogumi dirbsiančiam kolektyvui reikia pristatyti jį asmeniškai, tuo pačiu supažindinant su jo užduotimis, vaidmeniu, kompetencijomis. Jį reikia pristatyti ir visai bendruomenei, pasiūlant trumpai apie save papasakoti prisistatymo laiške ar gyvai bendraujant artimesnių ar tolimesnių kolegų grupelėse. Pristatymas yra svarbi naujo komandos nario įvedimo į kolektyvą dalis, nes šis, iš pažiūros paprastas veiksmas, sukuria jausmą, kad jam skiriamas dėmesys, jo atėjimas yra svarbus įvykis organizacijoje.
Iššūkis – kaip žmogų į komandą įvesti nuotoliniu būdu?
COVID-19 atnešti pokyčiai daugumai kompanijų parodė, kad jų veikla dirbant iš namų tokia pat efektyvi, kaip dirbant iš ofiso. Tad į virtualią erdvę dirbti persikėlusių organizacijų galima sutikti vis daugiau. Tačiau čia atsiranda naujas iššūkis – kaip į kolektyvą tinkamai nuotoliniu būdu įvesti naujoką?
Pagalvokite, ką naujokas pasakos namiškiams ir draugams paklausus „kaip tavo pirmoji diena naujame darbe?“ Ar jis/ji jautėsi pamirštas už video pokalbio lango? Ar diena praėjo skaitant instrukcijas?
Nors gyvo kontakto nuotoliniu būdu startavę žmonės negauna, dėmesio jiems reikia ne ką mažiau. Pirmą darbo dieną jaudulį jaučia kiekvienas – net ir virtualiai už kompiuterio ekrano sėdintis kolega. Tad kaip jį nuraminti ir sumažinti jo jaudulį? Kaip sukurti jausmą, kad jis yra laukiamas, o kolektyvas jį pasitinka su nekantrumu ir šiltomis emocijomis? Sukurta šilta emocija su artimaisiais pasidalinęs naujokas, skleis pozityvią žinutę apie pačią organizaciją.
Įvedant naujoką į komandą itin svarbus kontaktas su vadovu ir kolektyvu. Pavyzdžiui, „Devbridge“ turi tradiciją pirmą dieną naujoką pakviesti papietauti su vadovu ir/ar komanda ir taip susipažinti artimiau.
Kaip šį dėmesį parodyti ir kaip tokį kontaktą sukurti nuotoliniu būdu? Čia reikia pasitelkti kūrybiškumą. Pirmą dieną galima pasirūpinti, kad jis sulauktų komandos užsakytų pietų į namus, kuriuos drauge galima skanauti bendraujant vaizdo skambučiu. Komandos nariai gali sukurti ir atsiųsti rekomenduojamų dainų sąrašą, laišką, kurį galima paskaityti pirmą darbo dieną ir t.t. Šiuo atveju svarbiausia – dėmesys.
Kita dalis – kaip padėti naujam žmogui tapti efektyviu ir pasiekti sutartų rezultatų. Svarbi šios užduoties dalis – mentoriai. Ši praktika tikrai sėkminga, o jų funkcijos tikrai nesunkiai gali būti perkeliamos į virtualią erdvę. Sėkmingiems darbo rezultatams nemažai reikšmės turi ir vadovo skiriamas dėmesys. Svarbu rasti tinkamą balansą tarp naujoko individualaus darbo bei pagalbos kreipimosi į mentorių ir vadovą. Tokiu atveju mokymasis bus sėkmingas. Laiko požiūriu – tai didelė vadovo ir komandos investicija į naują žmogų. Tačiau ji reikalinga tam, kad naujas kolektyvo narys greitai ir sėkmingai sustiprintų komandą.
Naujam kolektyvo nariui parodytas dėmesys padės lengviau įsilieti į organizaciją, greičiau prisitaikyti prie naujos darbo vietos, perprasti savo vaidmenį ir funkcijas. Tad darbuotojų įsitraukimą skatinanti organizacija turėtų pamiršti „skęs arba išplauks“ taktiką ir, įvedant naują darbuotoją į kolektyvą, stengtis jam padėti, jį šiltai priimti bei pasitelkti kūrybiškumą.
Dr. Raimonda Alonderienė, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Vadovų magistrantūros Taikomosios organizacijos psichologijos modulio dėstytoja, „Devbridge“ žmonių ir organizacijos vystymo direktorė
Pranešimą paskelbė: Vitalija Petkutė, ISM Vadybos ir ekonomikos universitetas