Įvairūs

Šilumos ūkio eksperimentai: vos pakeitė tvarką – ir vėl gresia reforma

Pranešimas spaudai | Vilnius, 2019 m. vasario 20 d.
LVOA: šilumos ūkis tampa nesibaigiančių valdžios eksperimentų lauku
Seime svarstomos Šilumos ūkio įstatymo pataisos turi užtikrinti gyventojų, o ne šilumos sektoriaus įmonių interesus, įsitikinęs Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas (LVOA). Vartotojų teisių gynėjai pasigenda informacijos ir ekonominio vertinimo, kaip siūlomi nauji pakeitimai atsilieps šildymo kainoms.
Šilumos ūkio įstatymo pataisų projektą, kurį pasiūlė Lietuvos šilumos tiekėjų asociacija, Seimas ėmėsi svarstyti sausį.
„Susipažinę su siūlomu projektu pasigedome svarbiausio dalyko – atsakymo į klausimą, kaip keisis šildymo kainos vartotojams? Juk tai – jautri tema visuomenei, todėl planuojant bet kokius pakeitimus yra itin svarbu, kad jie būtų ekonomiškai pagrįsti ir skaidrūs, naudingi visų pirma vartotojams, o ne atskiriems šilumos rinkos dalyviams“, – teigia LVOA Tarybos narys Kęstutis Kupšys.
Pasak jo, šilumos ūkis tampa nesibaigiančių eksperimentų lauku – nepraėjo nė trys mėnesiai nuo Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos patvirtintos šilumos supirkimo tvarkos įsigaliojimo, o jau ruošiami nauji pakeitimai.
„Įvyko tik keli mėnesiniai aukcionai pagal naujas taisykles. Juos laimi kuo įvairiausi šilumos tiekėjai ir dažniausiai tai lemia vietinės sąlygos kiekviename tinkle, o ne reguliavimo taisyklių ypatumai. Ar dabar galiojanti tvarka pasiteisins, galima bus spręsti tik praėjus vienam ar dviem šildymo sezonams, išanalizavus kainų dinamiką įvairiose konkurencinėse aplinkose, viską vertinant ne per šilumos bendrovių, o vartotojų gaunamos naudos prizmę“, – sako K. Kupšys.
K. Kupšio teigimu, Seime svarstomi nauji Šilumos ūkio įstatymo pakeitimai, jei bus priimti, neleis įvertinti Kainų komisijos patvirtintos tvarkos įtakos šilumos kainoms. Priimdama šią tvarką komisija prognozavo, kad ji leis sumažinti centralizuoto šildymo kainas Vilniuje iki 16,2 proc., Kaune iki 6,4 proc., o Klaipėdoje – iki 3,4 proc.
LVOA atstovas atkreipia dėmesį ir į tai, kad užsienio šalyse plinta energijos saugojimo modeliai, o Lietuvoje taip pat vis garsiau prabylama apie kombinacijos „saulės elektra ir šilumos siurblys“ pritaikymo daugiabučiams galimybes. „Norime, kad įstatymas neuždarytų kelio diegti eksperimentinius modelius, kurie ilgainiui gali būti labai naudingi vartotojams. Tik visiškai aiški, neuždara šilumos sektoriaus reguliacinė aplinka, skatinanti įvairių šilumos gamybos formų bei gaminančių vartotojų įsitraukimą, gali sąlygoti ilgalaikę pažangą“, – sako K. Kupšys.
Pasigesdamas platesnių diskusijų apie siūlomus Šilumos ūkio įstatymo pakeitimus, naujas technologijas ir perspektyvas šildymo sektoriuje, galimybes sumažinti vartotojų permokų už šildymą tikimybę, aljansas ketina inicijuoti atvirą visų suinteresuotų šalių apskritojo stalo diskusiją šilumos ūkio reguliavimo tematikai aptarti. „Būtinos konsensuso paieškos“, – įsitikinęs vartotojų aljanso atstovas.

Apie Lietuvos vartotojų organizacijų aljansą
Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas – tai 10 nevyriausybinių vartotojų organizacijų susivienijimas, veikiantis nuo 2012 metų. Aljansas – vienintelė Lietuvą atstovaujanti vartotojų skėtinė organizacija, esanti Europos vartotojų organizacijos BEUC nare. Aljanso aktyvistai veikia ES lygiu dalyvaudami prie europinių institucijų (Europos Komisijos, direktoratų, agentūrų) sudarytose ekspertų grupėse, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitete, Europos vartotojų konsultacinėje grupėje, BEUC darbo grupėse. LVOA identifikacinis numeris Europos Sąjungos Skaidrumo registre: 506497923503-90. Plačiau: www.lvoa.lt

Pranešimą paskelbė: Eglė Kybartienė, Lietuvos vartotojų organizacijų aljansas