Įvairūs

Seimo narės Laimos Nagienės pranešimas: „Demokratų frakcija „Vardan Lietuvos“ kreipsis į Prezidentą vetuoti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo ir susijusių įstatymų pataisų paketą“

2023 m. gruodžio 20 d. pranešimas žiniasklaidai (Seimo naujienosSeimo nuotraukosSeimo transliacijos ir vaizdo įrašai)

 

Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ narė Laima Nagienė, antradienį Seimui priėmus Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pataisų paketą, inicijavo kreipimąsi į Lietuvos Respublikos Prezidentą su raginimu šio paketo nepasirašyti ir grąžinti jį Seimui iš naujo svarstyti.

Seimo narės nuomone, Seimo ekonomikos komitetas, svarstydamas minėtą įstatymų pataisų paketą (Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimo projektą Nr. XIVP-2828 ir jį lydinčiųjų įstatymų projektus), nesilaikė Teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtinto teisėkūros atvirumo ir skaidrumo principo ir pažeidė Seimo statute įvirtintas svarstymo procedūras.

Kaip pastebi L. Nagienė, spalį svarstant šį paketą Seimo Ekonomikos komitete, pats komitetas pateikė vienam iš lydinčiųjų įstatymų (Nr. XIVP-2830) pasiūlymus, kurių tikslas niekaip nesusijęs nei su šio lydinčiojo įstatymo tikslu, nei su viso paketo tikslais.

„Savo pasiūlymais komitetas siekė iš esmės pakeisti atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos teisinį reguliavimą, taip pat siūlė nustatyti, kad nuo šiol gamybos įmoką turės mokėti ir gamintojai, eksploatuojantys saulės elektrines, prijungtas prie skirstomųjų tinklų, ir mažos įrengtosios galios elektrines – taip buvo siekiama išvengti būtinybės informuoti Europos Komisiją apie valstybės pagalbą tam tikroms atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamintojų grupėms“, – pabrėžia demokratų frakcijos narė.

Negana to, atkreipia dėmesį L. Nagienė, dėl Ekonomikos komiteto pateiktų pasiūlymų nebuvo kreiptasi nei į Konkurencijos tarybą, kad ši galėtų atlikti pateiktų siūlymų vertinimą ir poveikį konkurencijai. Taigi tokie teisėkūros proceso pavyzdžiai galėtų būti laikomi ydingos praktikos etalonu.

„Visiškai akivaizdu, kad Ekonomikos komitetu kaip pigia marionete naudojasi ne kas kitas, o būtent pats energetikos ministras, siekdamas apeiti diskusijas dėl esminių įstatymo pakeitimų. Panašu, jog ministras mano, kad jam teisėkūros principai negalioja“, – sako politikė.

Jos teigimu, pasiūlymas projektui turėtų būti susijęs savo turiniu ir tema su pateiktu projektu. Tais atvejais, jei pasiūlymu teikiami pakeitimai susiję su kita keičiamo teisės akto reglamentuojama tema, turėtų būti registruojamas naujas teisės akto projektas.

„Manome, kad neturi būti palaikoma tokia teisinio reguliavimo keitimo praktika, kai, keičiant didžiulės apimties teisinį reguliavimą, svarstymo komitetuose metu projektai yra papildomi nuostatomis, nesusijusiomis su svarstomų projektų tikslais ir turiniu. Ypač tokiais atvejais, kai iš esmės keičiamas su projektu nesusijęs reikšmingas visuomenei teisinis reguliavimas, kuris turėtų būti svarstomas atskirame teisėkūros procese“, – teigia L. Nagienė.

Jos nuomone, gamybos įmokos teisinis reguliavimas yra reikšmingas visam atsinaujinančios energetikos tolimesniam vystymuisi, sudėtingas ir reikalaujantis išsamios diskusijos, todėl ypač šiuo atveju netoleruotinas skubotas, visuomenę ir kitas suinteresuotas šalis paliekantis nuošalyje teisėkūros procesas.

„Tikiuosi, kad Prezidentūra, nuodugniai išnagrinėjusi šią situaciją, grąžins šį paketą Seimui pakartotinai svarstyti, taip visuomenei ir visoms suinteresuotoms šalims užtikrindama įstatymu įvirtintą teisę aktyviai ir kokybiškai dalyvauti svarstyme“, – pabrėžia Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ narė L. Nagienė.

Pranešimą paskelbė: Monika Kutkaitytė, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija