Įvairūs

Pirmieji mėnesiai su nepriklausomu elektros energijos tiekėju

Pusmetį trukęs šurmulys elektros energijos tiekėjų ir potencialių jų klientų tarpe atslūgo prieš pat žiemos šventes, pasibaigus pirmajam rinkos liberalizacijos etapui. Dalis Lietuvos namų ūkių jau gali įvertinti nepriklausomų elektros tiekėjų paslaugas, o ir patys tiekėjai apsiprato su liberalizuojamos rinkos rutina. Remdamasi pirmomis klientų patirtimis ir duomenimis, „Perlas Energija“ susumavo savo pastebėjimus apie pirmus energijos tiekimo mėnesius.

Vilius Juraitis, „Perlas Energija“ vadovas, teigia, kad šiuo metu didžiausias konsultacijų srautas tenka jau esamiems klientams, o naujų klientų domėjimasis, lyginant su paskutiniais pirmojo etapo mėnesiais, sulėtėjo. Iki pirmojo etapo pabaigos gruodžio viduryje klientai skambindavo pasitarti dėl neaiškumų, nes jiems reikėjo žinių apie visą procesą. Tuo tarpu dabar daugiau klausinėjama apie deklaravimą, mokėjimus, papildomas paslaugas ir panašias temas.

Anot V. Juraičio, šiemet teko dirbti ne tik su tais, kurie sutartis pasirašė iki gruodžio 10 d., bet ir su dalimi nespėjusių to atlikti: „Elektros vartotojai tapo aktyvesni iškart po žiemos švenčių, kai gavo ESO žinutę apie garantinį elektros tiekimą. Šie gyventojai bandė suspėti nuo vasario 1 d. pereiti pas nepriklausomus tiekėjus, bet vis tiek lieka keli tūkstančiai nesirinkusių nieko“.

Įmonės „Perlas Energija“ duomenimis, antrajam ir trečiajam liberalizavimo etapams priskirti vartotojai pastaruoju metu nerodo didelio aktyvumo.

„Žmonės, kurie išgirdo apie pokyčius ir jau supranta jų naudas, tikriausiai pasirašė sutartis dar iki pirmojo etapo pabaigos. Tuo metu atėjo nemažai antrojo ir trečiojo etapo klientų. Po gruodžio 10 d. tendencija išlieka tokia, kad ne tik potencialūs klientai ieško būdų pasirašyti sutartis, bet ir tiekėjai konkuruoja savo pasiūlymais ir bandymais pritraukti, sudominti žmones“, – sakė V. Juraitis.

Kaita tarp skirtingų tiekėjų ir mokėjimo planų nėra ženkli

Poreikis keisti elektros tiekėją šiuo metu išlieka minimalus, klientų srautai juda iš visuomeninio tiekėjo į nepriklausomas alternatyvas. V. Juraičio teigimu, tik maža dalis sutartis pasirašiusių klientų susigundo grįžti pas valstybinį tiekėją, nors, pašnekovo teigimu, dauguma dar sykį persigalvoja skambučio metu, supratę, kad pokyčiai ankščiau ar vėliau bus neišvengiami.

Net ir keisdami tiekėją, lietuviai neskuba atsisakyti iki tol egzistavusių atsiskaitymo įpročių. Savitarnos paslaugomis internete bei terminalais besinaudojančių žmonių kiekiai išlieka beveik nepakitę.

Tarp pradėjusių naudotis paslaugomis „Perlas Energijos“ vadovas išskiria maždaug 5 procentus tų, kurie keičia ir mokėjimo planą. Daugiausiai pasikeitimų buvo iš mokėjimo plano „Namai“ į „Namai plius“ ir atvirkščiai.

„Pastebimesnis pokytis vyko tarp daugiau energijos suvartojančių klientų. Dažnas jų niekada nesusiskaičiuodavo kiek elektros energijos išnaudojo ir kokį planą yra pasirinkęs. Tokiu būdu sąskaitos be reikalo išaugdavo. Kadangi praėjusiais metais buvo edukuojama ir apie planus, klientai ėmė skaičiuoti, kas jiems labiau apsimoka, arba mes patys jiems paskaičiuodavome, kuris planas yra tinkamesnis. Aišku, tokių drastiškų pokyčių kaip iš plano „Standartinis“ mažai energijos sunaudojantiems į daug suvartojantiems skirtą „Namai plius“ retai būna“, – aiškino V. Juraitis.

Nauji valstybės reikalavimai vartotojams ir tiekėjo siūlomos papildomos naudos

Vienas iš daugiausiai klausimų klientams keliančių pasikeitimų yra tai, kad valstybė reikalauja kas mėnesį deklaruoti elektros skaitliuko rodmenis, kaip kad yra deklaruojami išnaudoto vandens ar dujų rodmenys. Pašnekovo teigimu, tai yra dažna klientų konsultacijų tema. Tokios prievolės neturi valstybinio tiekėjo klientai, todėl tokiu būdu yra pažeidžiamos ne tik nepriklausomų tiekėjų, bet ir jų klientų teisės.

Tuo tarpu, klientai rodo, kad gilinasi į galimybes sutaupyti ar gauti papildomų naudų. Elektros energijos liberalizacijos proceso komunikacijoje buvo pažymima, kad vartotojai galės rinktis ne tik skirtingų tiekėjų kainų, bet ir naudų pasiūlymus. Ne išimtis ir „Perlas Energija“ – V.Juraitis teigia, kad įmonės klientai domėjosi galimomis naudomis ir rinkosi sau aktualiausius pasiūlymus.

Ragina nelaukti paskutinių dienų

Bendrai apžvelgdamas pastarųjų mėnesių patirtis V. Juraitis pataria elektros vartotojams neatidėlioti tiekėjo pasirinkimo ir atlikti sprendimą ankščiau. Pasak jo, ankstyvas sprendimas gali padėti išvengti bereikalingo streso paskutinėmis antrojo rinkos liberalizavimo etapo dienomis. Šiemet nepriklausomą tiekėją iki gruodžio 10 d. turės pasirinkti elektros vartotojai, kurių namų ūkiai sunaudoja iki 1000–5000 kWh per metus.

Pranešimą paskelbė: Kristina Kukarevičiūtė, UAB „Fabula ir partneriai“