Įvairūs

Darbuotojams svarbiausia nebe atlyginimas – kokie trys dalykai motyvuoja labiau?

Kiekvienas norime gauti mūsų pastangas atitinkantį atlyginimą, tačiau jo dydis šiandien jau nebėra vienintelis motyvuojantis faktorius. Tyrimai rodo, kad svarbiau už darbo užmokestį darbuotojams yra tokie dalykai kaip įvertinimas, grįžtamasis ryšys ir tobulėjimo galimybės. Pasak lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ personalo departamento vadovės svarbu sudaryti geras sąlygas darbuotojams augti ir kilti karjeros laiptais. Antraip net ir patrauklus atlyginimas nebūtinai leis pritraukti ir išlaikyti darbuotojus, sukurti įtraukiančią darbo aplinką.

Grįžtamasis ryšys didina savivertę ir leidžia tobulėti

„Atlyginimas ir gaunami priedai darbuotojams neabejotinai svarbūs, tačiau motyvacijai ir įsitraukimui vien to nepakanka. Vienas svarbiausių dalykų, kaip rodo mūsų vidinis tyrimas, darbuotojams yra tiesioginių vadovų, darbdavio ir klientų įvertinimas. Tai ugdo darbuotojų savivertę, motyvuoja siekti dar geresnių rezultatų. Įvertinimas gali būti įvairus: žodinis paskatinimas, oficialios padėkos, apdovanojimas skyriaus ar visos organizacijos lygmeniu, pasiekimų įprasminimas įvairiomis paskatomis“, – sako lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ Personalo departamento direktorė Margarita Plešakienė.

Pašnekovės teigimu, lygiai taip pat svarbus ir kitokio pobūdžio grįžtamasis ryšis, padedantis darbuotojui susiorientuoti, kuriose srityse jam sekasi geriausiai, o kur galbūt reikėtų įdėti daugiau pastangų, pakeisti požiūrį ar priemones tikslui pasiekti.

„Labai svarbu, kad darbuotojas organizacijoje visada galėtų kreiptis į savo vadovus ar mentorius, gauti jų patarimų ir atsiliepimų apie savo darbą. Tai darbuotojui leidžia judėti į priekį ir tobulėti. Taip pat puiku, jei grįžtamąjį ryšį jis gali gauti ne tik iš vadovų ar kolegų, bet ir klientų, dėl kurių stengiasi. Neretai būtent jų atsiliepimai darbuotojams būna svarbiausi“, – sako M. Plešakienė.

Itin svarbus klientų įvertinimas

M. Plešakienė pasakoja, kad, siekdamas suteikti geresnes grįžtamojo ryšio galimybes, prekybos tinklas pradėjo iniciatyvą, kurios tikslas – suteikti galimybę parduotuvių lankytojams išreikšti padėką konkretiems parduotuvių darbuotojams, įvertinti juos. Pirkėjai tai gali padaryti jiems patogiausiu būdu – prekybos tinklo interneto svetainėje, naudodamiesi išmaniąja programėle arba telefonu. Iš visų teigiamų pirkėjų atsiliepimų sulaukusių darbuotojų speciali komisija kiekvieną mėnesį atrenka devynis, kuriems sutiekiama papildoma paskata ir apdovanojimas.

„Daugelis pirkėjų parduotuvėse yra susidūrę su išskirtinai gerai savo darbą atliekančiais, paslaugiais, atsakingais darbuotojais, kuriems norisi padėkoti, įvertinti jų pastangas. Būtent tokią galimybę pirkėjams suteikiame. Darbuotojams tai tampa dar viena galimybe būti pastebėtiems ir gauti grįžtamąjį ryšį, kuris, pačių darbuotojų teigimu, jiems itin svarbus“, – sako M. Plešakienė.

Nori augti ir kilti karjeros laiptais

Galiausiai, personalo ekspertės teigimu, darbuotojams svarbu turėti galimybę kilti karjeros laipteliais, siekti aukštesnių pareigų ir didesnių atsakomybių.

„Augimo ir karjeros galimybės darbuotojus skatina nuoširdžiai stengtis, didina jų motyvaciją ir pasitenkinimą darbu. Natūralus noras pasiekti daugiau tampa jų varomuoju varikliuku. Daugeliu atvejų darbuotojams tai daug svarbesnis motyvuojantis faktorius nei atlyginimas“, – sako M. Plešakienė.

Siekti gerų rezultatų skatina ir draugiška darbo atmosfera

„Maximos“ parduotuvėje kasininke dirbanti Rūta sako, kad vienas iš svarbiausių motyvuojančių veiksnių darbe taip pat yra darnus ir draugiškas kolektyvas, gera darbo atmosfera.

„Visuomet palaikantys, patariantys kolegos ir vadovai yra itin svarbu. Tai leidžia darbe jaustis užtikrintai, padeda nepritrūkti entuziazmo. Kuomet jautiesi komandos dalimi, tuomet tikrai stengiesi prisidėti prie jos sėkmės ir gerų rezultatų. Manau, tai yra pagrindinė priežastis, kodėl parduotuvė, kurioje dirbu, man yra sava“, – sako Rūta.

Pašnekovė pripažįsta, kad vadovų ir klientų įvertinimai taip pat yra vienas iš labiausiai motyvaciją keliančių dalykų.

„Kiekvienam turbūt yra malonu, kai jo pastangos yra pastebimos ir įvertinamos – net, jei tai yra paprasčiausia padėka. Tikrai dažnai sulaukiame gerų žodžių iš parduotuvėse apsilankančių pirkėjų – ypač reguliarių lankytojų. Tai yra išties malonu. Be abejo, svarbus ir vadovų, darbovietės įvertinimas. Pavyzdžiui, kai mūsų parduotuvė buvo pripažinta geriausia viso tinklo mėnesio parduotuve, kolektyvui tai buvo tikrai svarbus pasiekimas“, – pasakoja Rūta.

Patenkinus bazinius poreikius išryškėja kiti

Psichoterapeutas Olegas Lapinas sako, kad šiandien ne atlyginimas, o kiti dalykai darbuotojams tampa svarbesni todėl, kad šiais laikais baziniai žmogaus materialinio saugumo poreikiai dažniausiai yra patenkinami. Tada išryškėja pinigais sunkiau išreiškiamų dalykų svarba.

„Savivertė, garbė, pripažinimas žmogui leidžia jaustis gerai. Kai žmogui nereikia rūpintis, kad jo šaldytuve būtų ko pavalgyti, tada šie aspektai ima viršų ir tampa motyvuojančiais veiksniais. Galimybė kilti karjeros laipteliais susijusi ir su savirealizacijos poreikiu, tad žmogui taip pat yra labai svarbi. Jei, pavyzdžiui, žmogus jaučiasi įstrigęs savo darbo vietoje ir nemato galimybių augti, pasiekti daugiau, tai neabejotinai mažina jo motyvaciją ir įsitraukimą. Vis dėlto šie aspektai pasislinktų į antrą planą, jei žmogui reikėtų kasdien galvoti, kaip išgyventi. Tuomet atlyginimas taptų pačiu svarbiausiu faktoriumi“, – sako O. Lapinas.

Apie bendrovę „Maxima“

Tradicinės lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ stiprybės – mažos kainos ir platus, ypač lietuviškų prekių, pasirinkimas. Tinklą valdanti bendrovė „Maxima LT“ yra didžiausia lietuviško kapitalo įmonė, viena didžiausių mokesčių mokėtojų bei didžiausia darbo vietų kūrėja šalyje. Šiuo metu Lietuvoje veikia beveik pustrečio šimto „Maximos“ parduotuvių, kuriose dirba apie 15 tūkst. darbuotojų ir kasdien apsilanko daugiau nei 550 tūkst. klientų.

Pranešimą paskelbė: Aistė Gražytė, UAB „Fabula ir partneriai“