Įvairūs

Apklausa atskleidė, ką Lietuvos pirkėjai laiko tvariais produktais

3 iš 4 Lietuvos žmonių mato prasmę parduotuvėje mokėti daugiau už tvarius ir aplinkai draugiškus produktus, atskleidė naujausias pirkėjų nuomonės tyrimas. Taip pat paaiškėjo, kad ne visi tvarumo aspektai žmonėms yra vienodai svarbūs, o skirtingų kartų atstovai turi ir skirtingą požiūrį.

Šį rudenį prekybos tinklo „Maxima“ užsakymu rinkos ir visuomenės nuomonės tyrimų kompanija „Spinter tyrimai“ atliko reprezentatyvią apklausą, kurioje buvo teiraujamasi pirkėjų požiūrio į tvarius produktus. 

„Nuolat analizuojame pirkėjų poreikius, kad galėtume kuo geriau išpildyti jų lūkesčius. Matome, kad lietuviams išties rūpi tvarumas, esant galimybei jie renkasi gamtai draugišką produkciją ir pirmenybę teikia aplinkai atsakingiems prekių ženklams. Tad mūsų darbas – užtikrinti kuo platesnę tokių prekių pasiūlą, kad tvarus pasirinkimas būtų ne tik naudingas planetai, bet ir kuo paprastesnis bei patogesnis klientams“, – sako lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ Pirkimų departamento direktorius Marius Tilmantas.

Labiausiai rūpi reputacija ir pakuotė

Naujausia apklausa parodė, kad nors beveik visi tyrimo dalyviams pateikti aspektai yra vertinami kaip svarbūs, aukščiausiai vertinama pasirodė gamintojo reputacija. 2 iš 3 pirkėjų teigė, kad šis kriterijus jiems yra labai svarbus arba svarbus.

Nedaug atsiliko pakuotės reikšmė – 64 proc. apklaustųjų rūpi, ar ji yra perdirbama, ar pagaminta iš tvarių medžiagų.

Svarbiais aspektais žmonės laiko ir aiškią informaciją apie produkto kilmę (60 proc.), prekės ekologiškumą (59 proc.), ar ją gaminant laikomasi gyvūnų gerovės standartų (55 proc.) bei sąžiningai elgiamasi su darbuotojais (53 proc.).

Mažiau pirkėjams svarbu tiekimo grandinės ilgis, ar gaminant naudojami atsinaujinantys energijos ištekliai, ar yra ženklinimas apie sąžiningą, etišką prekybą (angl. Fair trade).

Tyrime išryškėjo, kad kai kuriais klausimais egzistuoja ir kartų skirtumai. Pavyzdžiui, vyresniems nei 55 m. yra svarbiau pakuotės perdirbamumas, aiški informacija apie produkto kilmę.

Tuo tarpu jaunimas iki 35-erių dažniau nei kitos amžiaus grupės minėjo sąžiningą gamintojo elgesį su darbuotojais. Jiems taip pat yra svarbiau, ar gaminant naudojami atsinaujinantys energijos ištekliai.

Supranta prasmę, bet sprendimą vis dar lemia kaina

Apklausos duomenys rodo, kad didžioji dauguma – trys iš keturių – pirkėjų už tvarius produktus yra linkę mokėti daugiau: kas dešimtas (10 proc.) neabejoja, jog tvarūs produktai yra verti didesnės kainos, dar 62 proc. teigia, kad tai priklauso nuo produkto.

Matančios prasmę mokėti daugiau už tvarius produktus dažniau teigia moterys, jaunesni nei 35 metų, aukštesnio išsimokslinimo, didesnių pajamų apklaustieji, Vilniaus ir šalies kitų didmiesčių bei rajono centrų gyventojai.

Visgi tai, kad žmonės supranta, kodėl tvarūs produktai gali kainuoti daugiau, dar nereiškia, kad jie daugiau pinigų jiems ir leidžia. Didelė dalis apklaustųjų tokių prekių nesirenka būtent dėl kainos.

Paklausti, kas paskatintų dažniau parduotuvėje rinktis tvarius produktus, kurių gamyba, transportavimas ir kiti aspektai darytų mažiau poveikio aplinkai, du trečdaliai paminėjo mažesnę kainą.

M. Tilmantas atkreipia dėmesį, kad situacija sparčiai keičiasi į gerąją pusę – augant ekologiškos produkcijos pasiūlai, kainos mažėja ir paklausa auga. „Formuodami „Maximos“ asortimentą, stengiamės plėsti ekologiškų prekių įvairovę, todėl pastaraisiais metais ekologiškos produkcijos asortimentas plečiasi, o kainos mažėja. Mažėjant skirtumui tarp įprastų ir ekologiškų prekių kainų, aplinkai draugišku būdu pagamintus produktus renkasi vis daugiau pirkėjų. Svarbu paminėti, kad didelę dalį ekologiškos produkcijos tiekia Lietuvos gamintojai, kurie vis daugiau dėmesio skiria veiklos tvarumui“, – sako „Maximos“ Pirkimų departamento direktorius.

3 iš 10 apklaustųjų sakė, kad juos pastūmėtų aiškesnė informacija ant pakuotės apie tvarumą. Penktadalis teigė, kad įpročius galėtų pakeisti didesnė tvarių produktų pasiūla, ir tik 6 proc. sakė jau ir taip dažniausiai perkantys tvarius produktus.

„Spinter tyrimai“ reprezentatyvią apklausą atliko rugsėjo 16-20 dienomis. Visoje šalyje buvo apklausta 1017 respondentų nuo 18 iki 75 metų amžiaus.

Apie prekybos tinklą „Maxima“

Tradicinės lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ stiprybės – mažos kainos ir platus, ypač lietuviškų prekių, pasirinkimas. Tinklą valdanti bendrovė „Maxima LT“ yra didžiausia lietuviško kapitalo įmonė, viena didžiausių mokesčių mokėtojų bei didžiausia darbo vietų kūrėja šalyje. Šiuo metu Lietuvoje veikia daugiau nei pustrečio šimto „Maximos“ parduotuvių, kuriose dirba daugiau nei 12 tūkst. darbuotojų ir kasdien apsilanko daugiau nei 400 tūkst. klientų.

Pranešimą paskelbė: Rusnė Tamošaitytė, UAB „Fabula ir partneriai”
Apklausa atskleidė, ką Lietuvos pirkėjai laiko tvariais produktais